ØVING 4 OPPGAVE 1

 

Screen Shot 2017-04-07 at 14.17.07

Google Analytics

Har du en webside eller blogg for eget eller forretnings bruk så er GA supert. GA er et gratis måleverktøy som skal hjelpe en å analysere besøk på websiden til brukeren. Måling er tross alt et must innen sosiale medier strategi . Det er viktig å måle effekten av det vi legger ut for å få svar på en rekke vesentlige spørsmål slik kan vi kan optimere vår webside, treffe flere mennesker og oppnå våre overordnede mål

GA skal hjelpe oss å kartlegge for eksempel hvor mange som besøker siden, hvor de kommer fra både geografisk og på nettet og hvor lenge de tilbringer på websiden . GA kan og fortelle oss noe om hva som fungerer og hva som ikke fungerer, hva som lokker trafikk og hva som ikke gjør det. Man kan få et innblikk i når flest besøker siden slik kan man slippe å sløse godt innhold.

Google Analytics er altså en tjeneste som gjør det lettere a spore trafikk på din webside og forstå besøkenes oppførsel. Hvor dypt en ønsker å grave er opp til en selv for meg som bare har ”scratched the surface” virker det nesten litt overveldende. På hjemmesidene til GA fant jeg en artikkel hvor Google selv forklarer målet av bruk av GA                   ( artikkel fra Google )

Google sier at med hjelp av GA vil en lære en masse om hvem sitt publikum er og med hjelp av data fra GA skal en kunne lære hva en må gjøre for å nå frem til flest mulig. GA skal og gi oss indikasjoner på hvordan ens publikum oppfører seg. Når det kommer til og bruke GA innen ”business” skal en kunne lære for eksempel hvilke kampanjer og kanaler som lokker flest besøkende ,fører til salg eller andre ønskede handlinger en måtte ha. GA kan og enkelt gi en info om tekniske problemer med websiden som at den er treg eller at ting ikke fungerer som det skal slik kan en unngå at publikum blir utålmodig og stikker. GA er altså et instrument som skal hjelpe oss optimere vår webside eller blogg. De snakker og om hvordan en kan bruke GA for å sammenligne ,teste innhold og kanskje tom re-evaluere ens mål slik en kan få mest mulig ut av virksomheten og nå ens mål. En kan og bruke data fra GA til og få alle arbeiderne i bedriften på ”same page” med en enhetlig strategi

Oversikter

Ved bruk av GA får jeg opp en rekke oversikter;

”Audience Overview”

Dette er den første rapporten du ser .Den gir et overordnet innblikk over hva som har skjedd på siden din over en hvis tidsperiode. Den er super om du bare ønsker et raskt overblikk .Her kan du bla annet sjekke;

Sessions: dette er det totalt ganger websiden har blitt besøket innen et gitt tidsrom og inkluderer såkalte ”repeat visitors” .

Users: dette er det totale nummer besøkende innen en gitt periode .

Pageviews: data her representerer det totale nummer av sider som ble besøkt innen en gitt tidsperiode.

Pages/Session: her er info om gjennomsnitts nummer av sider som ble besøkt .

Avg session duration: sier noe om hvor lenge de besøkende ble på siden din altså gjennomsnittlig lengde på besøk, en indikasjon på hvor langt og omfattende hvert enkelt besøk på siden din er

Bounce rate: Bounce-rate er antallet besøk som bare har én sidevisning, altså der hvor brukeren har lastet én side men ikke klikket seg videre inn på nettsiden.dette er % va besøkende som forlater websiden din etter a bare ha besøket en side.

% new sessions: dette er % av besøkende som besøker siden din for første gang

Screen Shot 2017-04-16 at 14.42.31

”Real time overview”

Gir info om hva som skjer på siden akkurat nå, “in real time” denne rapporten er en fin måte og sjekke trafikk etter en har oppdatert bloggen sin eller en har oppdatert ens sosiale medier

Top referrals’  vil vise oss de nettsidene som linke Med henvisning trafikk er andre nettsteder som lenker tilbake til nettstedet ditt, og denne delen av rapporten vil vise denne informasjonen.

Top social traffic viser oss hvilke sosiale medie plattformer som driver trafikk til siden vår på et visst tidspunkt

Top Active Pages –viser oss hvilke av våre sider er besøket “in real time”

Top Locations – viser oss hvor vare besøkende befinner seg på et visst tidspunkt.

Top Keywords – her kan du se hva besøkende for eksempler skriver i Google Search når de blir drevet til websiden din

realtime overview

”Acquisition Overview”

Denne rapporten viser oss hvor trafikken kommer fra inndelt i; social, direct, referral og organic search.

Social: nummer av “clicks” til din webside fra forskjellige sosiale medie plattformer

Direkte: er nummer av de som besøker websiden din ved a skrive url direkte inn i  browseren

Organic Search: dette er besøkende som har kommet til websiden din via ”search” .Her kan du finne stikkordene brukt og søkemotorer brukt
Referral: dette refererer til websider som linkes direkte til websiden din

Screen Shot 2017-04-16 at 15.43.54

”Behaviour overview”

I Denne oversikten kan du se ditt mest populære innhold. Dette kan være et godt instrument når en ønsker a addere nytt innhold. Ved a bruke denne oversikten kan du addere innhold til mest populære sider eller blogg innlegg og unngå

 

Screen Shot 2017-04-16 at 15.51.27

The good, bad and the ugly

Google Analytics er relativt lett a installere og begynne å bruke, det finnes masse ”tutorials” på nettet og Google har selv omfattende ”bruksanvisninger online” Google Analytics er også gratis ,selv om noen webside som WordPress.com krever at du oppgraderer medlemskapet med dem. Det virker og som noen av de beste firmaene i verden sverger til Google Analytics så da må de vell være best? Jeg har sjekket litt online og noe som kommer igjen og igjen av kritikk fra brukere er at det kan være vanskelige og få ”real insight” Ben Morel sier følgende i en artikkel for moz.com

https://moz.com/ugc/is-google-analytics-hurting-your-business

Almost every valuable analysis requires creating a custom report. You want to use cohort analysis to determine whether you have taken the right approach on a channel? Custom report. You want to see which blog posts drive the most and best engagement? Set up JavaScript events then build a custom report. You want to integrate offline sales data from your CRM? No can do; you will be able to when you get Universal Analytics, but only using (all together now) a custom report.”

 Altså det er ikke nok a installere Google Analytics om man vil ha virkelige “insights” en må grave dypere dersom om man skal fa data en virkelig kan stole pa.

 

 

Legg igjen en kommentar